zaterdag 1 december 2012

Boutje weg ....

Toen ik daarstraks de Strada in de garage wilde zetten, viel mijn oog op het derailleurkapje en zag ik dat de achterkant ervan los stond en één van de boutjes verdwenen is. Nu kon ik het achterste boutje van de drie waarmee het kapje op de body wordt bevestigd, al een tijdje niet meer vast krijgen ("het draait zot", heet dat hier in Vlaanderen), je kon ermee blijven draaien, maar het draaide niet meer vast. Ik begreep nu ook meteen waarom ik vond dat de Strada de laatste tijd wat meer "rammelde" achteraan, dat is natuurlijk het kapje dat tegen de body kleppert. Een nieuw boutje erin draaien is geen oplossing, dat kan ook niet worden vastgedraaid en trilt er binnen de kortste keren weer uit. Ik heb het kapje nu voorlopig met een stukje tape tegen de body vastgeplakt om het klapperen tegen te gaan, maar er zal toch een blijvende oplossing voor moeten worden gevonden ....


Update : ik had van Velomobiel een nieuw boutje met moertje op een spacer ontvangen, maar toen ik die aan de binnenkant van de body wilde plaatsen, bleek het oude moertje met spacer er nog te zitten. Het zat ook nog flink vast. Maar ook het nieuwe moertje kon ik niet vastdraaien, dat blééf ook maar draaien. In de garage vervolgens gaan zoeken en een boutje van dezelfde dikte  gevonden dat bijna 1 cm langer was, en dat kon ik wel vastdraaien. Probleem verholpen !

2 opmerkingen:

Quesjer zei

Haa Stradaatje,

Als de moer zot draait (do, draait zeggen we hier) dan zal de lijmverbinding wel losgegaan zijn.
"Dronten" kan een nieuw boutje en moertje opsturen. Dat kun je dan met tweecomponentemlijm weer inlijmen.


De twee boutjes van het kapje loshalen, en dan natuurlijk het stukke moertje weghalen indien niet al weg. Via het gat kun je daar nu bij. Eventuele lijmresten weghalen als dat in de weg zit.

Goed schuren en ontvetten van de wel te lijmen vlakjes, beetje lijm aanmaken, nu kun je het moertje en het boutje op de goede plek vastdraaien. En als je het boutje van wat vet voorziet dan lijmt dit niet, en kun je die later weer losdraaien. Zo kun je het boutje dus als klem gebruiken.

Succes met de reparatie: Groet van Quesjer

stradaatje zei

Heb al een mailtje naar Dronten gestuurd, ik denk dat de spullen al onderweg zijn ;-)