vrijdag 20 juni 2014

Wonderband ?

Afgelopen jaar met veel tromgeluid aangekondigd, was ik al bijna vergeten dat ik hem nog in bestelling had bij mijn fietsenmaker : de Marathon Almotion. In het laatste nummer van de Vogelvrije Fietser stond er een (eerder negatief) testberichtje en toen had ik iets van : "Hee, zou die nu nóg niet binnen zijn ?" Even gebeld en jawel hoor : die was op voorraad en leverbaar.

Vandaag dan de band opgehaald en meteen achterop de Strada gelegd. Iets minder dik en een paar 100 grs zwaarder dan de Geax Tattoo Light waar ik nu al maanden -naar volle tevredenheid overigens- mee rij. En ik ben eens benieuwd. 30% minder rolweerstand, zoals aangekondigd, lijkt me sterk. Misschien dat ik niet eens verschil merk met de Geax Tattoo Light (die écht wel héél erg licht loopt). Maar langs de andere kant : als je zoveel minder rolweerstand kunt verkrijgen door alleen maar van band te veranderen ....

Volgende week zaterdag vertrek ik op een (korte) fietsvakantie met de Strada, dat zal meteen een goeie test zijn. Tot dan zal er alleen maar woon/werk verkeer mee gereden worden, dus dat telt niet echt. Ik ben eens benieuwd ....

woensdag 11 juni 2014

Compact mini-vizier

Dankzij het AZUB stoeltje zit ik nu wat dieper in de Strada, waardoor de voordelen van het mini-vizier nog beter worden benut. Vooral bij woon/werkverkeer heb ik nu gelukkig geen last meer van die vervelende vliegjes in m'n gezicht (want het lijkt wel of die express op velomobiel-gezichtshoogte zwermen). Het enige nadeel van het vizier vond ik de lengte bij het opbergen, dan is het zo'n onhandig lange flap. Je kan die ook niet onbeschermd wegstoppen, want dan komt-ie vol krassen te staan en wordt-ie onbruikbaar. 

Ik wilde iets compacters, met min of meer dezelfde voordelen -zonder de nadelen. Voordat ik begon te verknippen, had ik al eens halve gaten voor de spiegels uit het mini-vizier geknipt. Toen ik het mini-vizier daarna terugplaatste, viel die slap naar achteren tussen de spiegels en de zijkant van het instapgat. Alleen het stuk tussen de 2 spiegels bleef netjes rechtop en deed z'n ding. Daarom maar de 2 uiteindes voorbij de spiegels weggeknipt en de overschot bovenaan afgerond afgeknipt. Zat ik alleen nog met het probleem van de bevestiging : door het afknippen van de uiteinden, zat het schermpje alleen nog bovenaan in het midden vast. Maar dat blijkt voldoende : de uiteinden komen beneden net tot tegen de voet van de spiegelarmen (er net voorbij dus) en blijven daar netjes zitten. Ook staat het mooi lichtjes achterover, tijdens het rijden geeft het schermpje geen krimp. En het is zo weggestopt in een kleine (hand)doek, prima toch ?

 

zondag 1 juni 2014

Ligfietstestdag HPV Belgium

Vandaag was het voor de 2e keer een ligfietstestdag op het circuit van Peer. Buiten een aantal wedstrijden konden er ook allerlei fietsen getest worden, waaronder ook de nieuwe Strada DF. Reden genoeg om af te zakken, de DF wilde ik nu ook wel eens in het echt bekijken. 


Eenmaal ter plaatse kwam ik een aantal bekenden tegen, die al wat rondjes met de DF hadden gereden en laaiend enthousiast waren : zo snel optrekken, zo'n snelheid, zo licht, echt niet normaal ! Tja, dan moest ik ook maar eens proberen, nietwaar ? Via het handige luikje bovenop zette Ymte de trapas wat beter op afstand en daarna kreeg ik les hoe je in -en uit de DF moet stappen : bovenop de muts gaan ziten, met gestrekte benen naar voren en je zo laten zakken (en omgekeerd uiteraard). Het instapgat is écht stukken kleiner dan wat ik gewoon ben, ik vond een beetje vergelijkbaar met in een kajak stappen. Eenmaal gezeten had ik dezelfde diepte als bij mijn eigen Strada : 2 vingers tussen mijn schouders en de onderkant van de instaprand (het zitje zat onderaan nét niet tegen de bodem). De schouderblokjes meteen verwijderd, de body van de DF is zowieso al smaller en bij mijn eigenste Strada zijn diezelfde blokjes al van het begin verwijderd omdat ik ze in de weg vond zitten. Een stuk minder plaats rondom me, dat natuurlijk wel. In mijn Strada heb ik een pak meer ruimte om me heen. Echt nodig heb ik die ruimte niet, maar dat fietst wel fijner. Ik kan me voorstellen dat dat een kwestie van aanpassen is en dat je zo'n "krappe" body ook wel gewoon kunt worden. 

Daarna een rondje of 3 gereden (helaas met gewone sandalen, ik had beter mijn SPD-sandalen meegebracht) en inderdaad : de DF vertrekt als een speer en ik zat voordat ik het wist al aan 45 km/u. Niet echt spectaculair, sommige anderen hadden al 60 km/u gereden, maar ik vond het hard zat met een fiets die ik niet gewend ben. De kilo's die de DF minder heeft, voel je natuurlijk vooral met het aanzetten. Verder zaten er dunne bandjes onder (ik geloof 23mm) en dat rijdt niet alleen lekker snel, maar ook veel "harder". 
Er zat ook een heel apart spiegeltje op, Ymte zei dat er dat eentje van Zéfal was : 


Het nieuwe prototype van de WAW stond er ook, en die is inderdaad zo mooi als op de fotoos die ik er al van had gezien. Hij stond toevallig naast het huidige model, zodat je de verschillen (lees : de verbeterde afwerking) nog beter kon zien, écht knap. Jammer dat ze bij Fietser.be zo lang gewacht hebben met zulke afwerking, want ik vind het kwa vorm nog steeds één van de mooiste velomobielen : 


Geen proefrit mee gemaakt, maar dat was kennelijk ook niet de bedoeling. Hoeft ook niet, ik wacht wel tot deze WAW in productie wordt genomen, dan wil ik best wel eens proefrijden. 

Dus ... is de DF iets voor mij ? Hmmm, ik denk het niet. Moest ik alleen maar op wegdek kunnen rijden zoals op de wielerpiste, zou ik hem meteen willen, lekker strakke vering en knallen maar. Maar als ik met de DF mijn woon/werkverkeer zou fietsen, dan zou ik er gegarandeerd uitdaveren. Ook denk ik niet dat het gaaszitje dat ik nu in de Strada heb er in past, en iets anders wil ik écht niet. 
De bandenkeuze bij de DF vind ik ook te beperkt. Ik rij nu met 50mm vooraan en 60mm achteraan, dat fietst stukken comfortabeler. Voor mensen die puur voor snelheid gaan (en dat blijkt de meerderheid te zijn), kan ik me voorstellen dat zij wég zijn van de DF. Voor mij persoonlijk is de gewone Strada toch praktischer. Op de handige luikjes bovenop en achteraan voor het onderhoud na dan toch ;-)

Er gebeuren de laatste tijd mooie dingen in velomobielland : de Strada DF, er komt een 4-wieler van Velomobiel.nl, de Velotilt van Wim Schermer zal binnenkort gaan rijden, een vernieuwde WAW .... Het worden écht interessante tijden voor velonauten :-) !